Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
4.9.2006, Jan Vítek, článek
Dnes se podíváme na původ, vývoj, technologie a ostatní témata související se zařízeními, bez nichž je dnešní PC s GUI operačními systémy v podstatě neovladatelné. Ano, řeč bude o počítačových myších.
konvoj | 23.6.200823:49
celkem pouzitelne 3D ovbladace jako je treba space navigator jsou k mani za pomerne nizkou cenu,3D modelari je vyuzivaji ve velke mire,protoze pri orientaci v prostoru to usetri spoustu casu a jak znamo,cas jsou penize.system pohybu je u vetsiny podobnych zarizeni unifikovany a zabehany,navic vse jde softwarove ovlivnit.pro normalni smrtelniky,kteri netravi hodiny modelovanim v 3D CADech nebo podobnymi zalezitostmi jde o naprosto nevyuzitelny pristroj,lide z praxe jej vsak velmi casto pouzivaji a co jsem mel moznost s nekterymi mluvit velmi si jej pochvaluji.a dokud neprijde stereograficke zobrazeni v jakekoli podobe,neni nutne vyvijet jiny ovladac.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 6.9.20066:26
Dobrý článek, i když pravda téma neposkytuje moc široký prostor, autor ho využil docela dobře. Jen mě trochu rozesmál závěr. Tady někdo rád poslouchá ­"vizionáře­" Gatese. Ovládání čehokoli myšlenkami, ale i hlasem, je podle mě nesmysl až na půdu.To byste nejdřív museli naučit počítač myslet, což se jen tak nepodaří.Jinak nemůže v životě pochopit kontext a bude tupě konat i naprosté nesmysly.Ať už Vám nechtěně prolítlo hlavou ­"co kdybych si to proboha to smazal?­", nebo by jste si jen slovně ulevili v podobném duchu..
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 6.9.200615:12
Tak u Gatese jsem se opravdu neinspiroval. Jinak bych vas nerad zklamal, ale prototypy myslenkoveho rozhrani k ovladani pocitace uz jsou na svete. Sice zatim v rannem stadiu a urceny spise pro telesne postizene jedince, ale uz ted je mozne myslenkami ovladat kurzor. A kdo vi, co prijde za par let?
Odpovědět0  0
Tunseng (346) | 6.9.200616:14
Za par let prijde tak nanejvys myslenkama ovladanej 3D kurzor :­-­)­)­) ... a to jeste horko tezko.
Odpovědět0  0
Tunseng (346) | 6.9.200616:15
Mimochodem neovladal se ten kurozor spise pohybem oci ?? u tech myslenek tusim dokazali akorat rozeznat s jakousi trapnou uspesnosti zda koukate na levou syte cervenou cast obrazovky nebo na pravou zelenou ... nic vic...
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 7.9.20066:09
Netvrdim ze neco takoveho neni ve vyvoji.Jen se domnivam, ze dotazeni ­"myslenkoveho ovladani­" pocitace do realu by prineslo mnohem vic potizi nez uzitku.Konec koncu uz davno tu mame ovladani PC hlasem....a jake procento uzivatelu ho pouziva?A proc?
Odpovědět0  0
Tunseng (346) | 5.9.200622:46
Mno jo, ale pro lidi to bude vzdy MS kdo vymyslel a vytvoril prvni GUI, kdo svetu prinesl Internet :­-­), atd ... To jim tezko vyvratite, a predstave ze ke vsem dobrym napadum se dostava vetsinou jen tak ze je koupi i s firmou se asi nikomu nechce moc verit :­-)
Odpovědět0  0
Abel (8) | 5.9.200617:27
dockame se i clanku typu: ­"historie pc skrini, monitoru, podlozek apod?"
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 5.9.200617:55
Co se tyce historie skrini, tak asi neni ani o cem psat, respektive to nevidim jako dobre tema... navic jsem z meho pohledu vse podstatne psal v clanku https:­/­/www.svethardware.cz­/art_doc­-ADF0E799EF8BB9ECC12571A000758B90.html

Monitory jsou uz lepsi, ale kazdopadne ted je na rade konec serialu o zbytku vstupnich ­(hlavne hernich­) periferiich.
Odpovědět0  0
Hnidopich | 5.9.20069:30
To je zase jazyková perla!
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 5.9.200612:59
Pravda, zdířkovné je perla, v článku se ale vyskytuje jen zdířkované, což mi nepřipadá zrovna jako hrdelní zločin...
Odpovědět0  0
Krizon | 4.9.200620:20
Pokud me pamet neklame tak kolecko je vynalez Microsoftu, v zadnem pripade ne Geniusu. Prvni scrollovaci krysa byla MS Intellimouse, a Geniusu strasne dlouho trvalo nez to prevzal. Zkouset misto toho prosadit veci jako scrollovaci packa, nebo prostredni dvoutlacitko ­- zrejme z licencnich duvodu.
Odpovědět0  0
Honza Kulíšek (2) | 4.9.200621:45
Scrollovaci ­"kolibka­" byla nahodou docela v pohode, pri dnesnim grifu uz bez kolecka ani ranu, ale pouzival jsem ten kolibkovej tentononc vcelku dlouho a nemuzu rict, ze by mi to nejak extra vadilo :­) ­(nebo mozna jenom rychle zapominam­).
Odpovědět0  0
Jakub Lohniský | 5.9.200622:35
Dobry den, nemate pravdu...­"Genius introduced the scroll wheel commercially in 1995, marketing it as the Mouse Systems ProAgio and Genius EasyScroll. Microsoft released the Microsoft IntelliMouse in 1996... Spol. Mouse Systems koupil KYE SYSTEMS Corp. ­(vyrobce mysi Genius­) v roce 1990.... KYE SYSTEMS má opravdu první patent na ­"kolecko­" na svete.

S pozdravem, Jakub Lohniský
Odpovědět0  0
Abraxis | 4.9.200615:01
Viz Apple mighty mouse ;­-)
Odpovědět0  0
Geldor | 4.9.200615:14
Tak zrovna utéhle je ta kulička hodně malá, IMHo větší by byla lepší; nemluvě o nedomyšleným tvaru a stlačování tlačítek
Odpovědět0  0
snilard (11) | 4.9.200612:56
Z článku jsem pochopil, že laser ­"vidí­" povrch mnohem ostřeji. Ale stejně z toho nejsem moc moudrý. Když budu mít hadrovou podložku ­(trošičku zašpiněnou od používání­), je lepší klasická optika a nebo laser se stejným rozlišením?
Docela by mě zajímalo jaký by byl rozdíl na profi herních podložkách.
A pochopil jsem spráně, že na površích jiných než podložka je lepší laser, tzn. k notebooku je lepší laser?
Prostě a jednoduše na co je lepší laser a na co klasika?
Odpovědět0  0
Tunseng (346) | 5.9.200615:48
ROzdil mezi podlozkami je jen takovy aby dokazal motivovat tupe stado rado­-by­-profi­-hracu k tomu aby vyhazovali penize oknem za nesmysly :­-­) ... V kazdemm pripade je lepsi laser takrka vzdy, protoze je jistejsi na jednolitych povrsich a take z praktickeho hlediska protoze zbytecne nesviti ­(resp. ne tak aby to lidske oko videlo­).
Odpovědět0  0
Tifosi (66) | 4.9.200610:03
Předpokládám dobře, že když mám optickou myš Logitech LX5 a nijak nesvítí, tak je tam jenom použito člověku neviditelné světlo? Nebo je v tom ještě jinej fígl? ;c)
Odpovědět0  0
Keymaster (4) | 4.9.200610:52
neviditelné světlo neexistuje ;­). Světlo je malý úsek ze škály elektromagnetického záření, který je vnímatelný okem. Když se však povznesu nad slovíčkaření, ano, máš pravdu, je tam ­"neviditelné světlo­" ­(elektromagneciké záření)
Odpovědět0  0
Tifosi (66) | 4.9.200611:25
No neviditelné světlo určitě neexistuje ;c­) Ale já napsal ­"člověku­" neviditělné světlo, aspoň se za člověka pokládám a nic nevidim :c­) Zajímalo mě, jak to pracuje...
No ve výsledku je stejně nejdůležitější, že funguje jak má :c­) A nesvítí, nebliká...
Odpovědět0  0
Handam (11) | 4.9.200611:35
Je tam použito nejspíše infra, stějně tak jako u myši Razer Diamondback Plasma edition.
Odpovědět0  0
ptipi | 4.9.200614:58
když už je tu slovíčkaření, tak se prostě musím zapojit ;­).
Světlo je definované jako člověkem viditelná část elektromagnetického záření­(v praxi vlnové délky cca 400­-700nm­). A když je něco člověkem viditelné, tak to nemůže být současně i neviditelné, že? Jistě, přeneseně se potom o světle mluví i třeba v souvislosti s infra zářením, ale to už není pravá podstata...
Odpovědět0  0
gro | 4.9.200612:21
Tak ji testni nejakym levnym digi fotakem, ty nemaji infra filtry, urcite nafotis pekny svetelny flare efekt. ­(tesne pred focenim musis prejet treba rukou tesne pred senzorem mysky aby zapla)
Odpovědět0  0
Tunseng (346) | 5.9.200615:45
Logitech je predrazena zalezitost ... takhle ma vypadat ­(a tolik ma stat­) LASEROVA mys :­-­) = [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
trea | 15.9.200614:59
Samzozrejme je pravda, ze clovek trosku priplati za znacku, ale trvam na tom, ze kvalitou zpracovani, snimani i prenosu jsou na tom herni mysky od logitechu a razeru o dost lip. Ty low­-endovy pokusy kdy a4tech trust a podobny firmy nacpou do priserne vypadajiciho a neergonomickyho bakelitu laserovej senzor sou jinde nejen cenou, ale i kvalitou... Kvalita neni jen o dpi, ale i o jinych parametrech.
Sam mam G5 a komfort je nesrovnatelnej, je uplne radost ji drzet v ruce ;­-)
Odpovědět0  0
guzii (375) | 4.9.20068:37
Jak dlouho autor pracoval s trackpointem?
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 4.9.200610:56
Dost dlouho na to, abych zjistil, ze mi opravdu nevyhovuje. To ale neznamena, ze ho odsuzuju, s jistou praxi to urcite je dobra alternativa k mysi, a to zvlast, kdyz se pak nemusi davat ruce pryc od klaves.
Odpovědět0  0
prodr (2) | 4.9.200618:01
ja bych ani nerekl k mysi, ale rozhodne ho preferuji oproti touchpadu. bohuzel uz ho moc vyrobcu neosazuje.
Odpovědět0  0
revit (12) | 5.10.200715:04
Ja bych to videl tak, ze na trackpoint neda dopustit ten, kdo se s nim setkal jako s prvnim ukazovadlem na notebooku.
Vzdy jsem mel jen notebooky IBM, takze muj sklon k preferovani trackpointu je jasny.

Touchpad je na moje nervy moc narocne zarizeni.
Odpovědět0  0
Michal K | 31.5.20080:32
Ano myslím si to samé, to s čím se setkáte jako s prvním, tak na to si zvyknete.
Já sám nedám na trackpoint dopustit, kupodivu se mi s ním při některých operacích pracuje líp než s myší ­- jmenovitě letecké simulátory, kde má docela blízko k joysticku.
Touchpad nesnáším, musím několikrát přehmátnout prstem než se dostanu na požadované místo, funkce hlavního tlač. poklepáním mi zpúůsobuje spíše problémy a z těchto důvodů se pomocí něho nedají dělat operace tipu drag&drop.
Bohužel pokuď vím tak trackpointy montuje­/montovalo pouze IBM ­- dnes Lenovo které od IBM notebook sekci odkoupilo ­- a ty mají za slib dokončit poslední řady noteboků které vznikali za IBM, a v době teěně po prodeje s logem IBM a pak už je jen na Lenovu zda bude pokračovat v šlépějích IBM a bude tak mezi klávesy GHB přidávat mů oblíbený trackpoint :­-|
Odpovědět0  0
cz-PeP | 15.2.20090:22
Pouzivaji jej i jini vyrobci ve svych business modelech ­(DELL urcite, tusim ze jeste i Toshiba­). Pokud jsem slysel spravne, ma na trackpoint patent IBM a prodava na nej licenci ­(mozna i Lenovu ­- proto ho u levnejsich ­'ne­-Thinkpad­'­-u od lenova nenajdete a i u konkurence je jen u drazsich NB­).

Jinak osobne na trackpoint nedam dopustit ­- lepsi nez mys obecne neni, ale touchpad nema sanci... ­(cca 1,5 roku jsem pouzival touchpad, pote jsem presel na Thinkpady a zvykl jsem si rychle ­- dokonce mi u ostatnich klavesnic chybi :­) ­).
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.